Освітня безбар’єрність: виклики і рішення

Інклюзія (від Inclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Це політика й процес, що дає можливість всім особам брати участь у всіх програмах.

Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права осіб на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання особи з особливими освітніми потребами в умовах ЗВО.

Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.


Інклюзивне освітнє середовище — сукупність умов, способів і засобів для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і можливостей.

Офіційні засади інклюзивної освіти в Україні. У грудні 2009 року Україна ратифікувала основні міжнародні документи у сфері забезпечення прав дітей згідно зі світовими стандартами освіти, соціального захисту та охорони здоров’я. Передусім йдеться про статтю 24 Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, в якій визначено обов’язок держави щодо реалізації інклюзивної моделі освіти, тобто створення такого предметно-просторового спеціального середовища, яке б дало змогу всім особам  бути однаково рівними учасниками навчального процесу в єдиному освітньому просторі відповідно до їхніх особливостей, потреб і можливостей.

5 липня 2017 року Президент України підписав ухвалений 23 травня цього ж року Закон «Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг». 5 вересня 2017 року було прийнято новий  Закон України “Про освіту”

Визнання прав особи з особливими освітніми потребами, її інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже важливим на сучасному  етапі розвитку освіти. Тому важливого значення набуває:

  • інклюзивне навчання, що передбачає спільне перебування здобувачів з особливими освітніми потребами з їх однолітками;
  • створення інклюзивної системи професійної освіти, яка забезпечить рівні можливості для всіх здобувачів освіти та сприятиме їхній успішній інтеграції у професійне життя.

Попри виклики, пов’язані з воєнним станом, адміністрація університету працює над удосконаленням системи інклюзивного навчання. Виявляє практичні прояви безбар’єрності та працює над  розроблення системних рішень у напрямах політики безбар’єрності: фізичної, цифрової, інформаційної, освітньої. На допомогу у вирішенні цих питань стала Національна стратегія із створення безбар’ного простору в Україні, на період до 2030 року, яка створена за ініціативою першої леді Олени Зеленської і схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р.

Важливі питання:

  • створення інклюзивного, безбар’єрного та дружнього освітнього середовища для всіх;
  • забезпечення якісного доступного інклюзивного навчання;
  • підвищення рівня сприйняття здобувачами, викладацько-професорським складом і працівниками  різноманітності та протидія стереотипам щодо осіб з особливими освітніми потребами;
  • тісна співпраця між закладами освіти, роботодавцями та громадськими організаціями, як комплексний підхід до забезпечення доступності та якості професійної освіти для осіб з особливими освітніми потребами;
  • підтримуваного стажування та інклюзивного учнівства, що дають змогу здобувачам освіти з особливими освітніми потребами набути реального досвіду роботи та підвищити шанси на подальше працевлаштування4
  •  залучення самих здобувачів освіти з особливими освітніми потребами до процесів управління та ухвалення рішень у сфері освітньої політики університету;
  • створення освітнього ресурсу для ветеранів, який надає можливості для навчання та перекваліфікації.

Ми продовжувати роботу над створенням безбар’єрного освітнього простору та інклюзивної системи навчання в КНУ імені Тараса Шевченка.